Wednesday 1 August 2007

(كفر سعد ( اللوزي

فى يووووووووووم من الأيام وفى ساعه من الزمااااااااااان كان طلب أبويا من حلاوه أخويا الكبير أنه يروح دمياط باعته هناك مشوار فحلاوه قال حاضر ورايح يلبس قعدت
أنا زى الزنانه أزن :اجى معاك ياحلاوه اجى معاك

حلاوه
:يابنتى هتتبهدلى انتى لوعارفه لوكنت رايح الصبح كنت أخدتك لكن أحنا باليل
أنا : ماتخفش عليا ياحلاوه ده أنا بميه راجل وفيها ايه ما تبهدل عادى وكلمتى المعتاده معدتش تفرق سيناء من سوريا كله واحد يعنى ايه اللى هيحصلى
حلاوه:أمرى لله بس فى ثانيه تبقى جاهزه
وخلاص جهزنا ورحنا نوقف توك توك
واحنا فى التوك توك
حلاوه : احنا نركب بقه شربين ومن شربين دمياط وكفر سعد دى فى الطريق لدمياط لان احنا باليل ومعاد القطر اللى بيودى لدمياط علطول
أنا : خلاص يااااامان أوك أنا معاك يابرنس
رحنا الموقف بتاع شربين علشان نركب وطبعا احنا رايحين نركب الساعه 9 مساءيعنى مفيش حد بيسافر شربين فى الوقت ده
لقينا مكروباص والناس وكأنها اختفت ومحدش عاد بيسافر شربين ماهو لازم الجين بتاع عائلتنا يشتغل
ركبت أنا وحلاوه
والمكروباص كله فاضى ربع ساعه لقينا واحد جاى
بينى وبين نفسى لسه فى أمل
الراجل افتكرناه رايح يركب طلع راح يجيب كيس نساه فى المكروباص
واحنا فى المكروباص افتكرت فى فيلم اللمبى لما أم عم بخ ماتت ومحدش كان فى الميتم والراجل اللى جاه بالغلط
اهو أنا كنت عاوزه أعمل فى الراجل اللى نسى الكيس زى اللمبى وعم بخ ماعمله فى الراجل اللى فى الفيلم
بس يالا خير استننا كمان ربع ساعه لقينا واحد جاه يركب
قلت الحمد لله بعدها بقه الناس بدوا يجيو والراجل قعد يحمل والمكروباص اتحمل الحمد لله
مش المكروباص هو المشكله لو على المكروباص تبقى سهله
حلاوه اتعرف على واحد كده محترم واحنا فى المكروباص الله يكرمه فضل معنا لحد ماوصلنا
داربينه وبين حلاوه حوار لذيذ
حلاوه: ماتعرفش كفر سعد يتوصل لها ازاى؟
الراجل : المكروباص دلوقتى هينزلنا فى شربين ومن شربين تركب لدمياط وأنت فى الطريق لدمياط قول لسواق كفر سعد
حلاوه :تشكر ياريس يا أبو الذوق
الراجل: العفو وبرده أنا هفضل معاك لانى شغلى هناك وأنا أصلا من بلقاس وعلطول بروح المشوار ده
حلاوه :وشغل الكريم ايه؟
الراجل : نقاش فبروح هناك اشتغل وانا دلوقتى رايح دمياط وهنزلك فى كفر سعد
حلاوه:تكرم يا أبو الجدعنه
نزلت أنا وحلاوه ومعنا الراجل
وركبنا أنا وحلاوه والراجل ميكروباص من شربين لدمياط
وبعدان واحنا فى الطريق
الراجل: للسواق معاك كفر سعد ياريس
السواق :ماشى
خلاص عند كفر سعد نزلت أنا وحلاوه والراجل هيكمل لدمياط
المشهد بالتفاصيل
محطه قطورات قاعد راجلين قدامهم براد وميه بتغلى
حلاوه:سلااااااموا عليكم
الرجلين فى صوت واحد : وعليكم السلااام
حلاوه :ماتعرفش يامعلم فين بيت الاستاذ احمد الجميل
ده اسم الراجل اللى رايحين له
الراجلين:لو كنت تقدم خمس دقايق كان أبنه هنا قاعد معنا هو بيته فى اللوزي وأحنا فى كفر سعد تركب بقه توكتوك وتقله اللوزي تسال هناك أى حد عن بيت احمد الجميل
حلاوه: خلاص تشكروا ياذوق
واحنا فى حته مقطوعه على الطريق مفيش تكاتك ولا أى حاجه حقيره تتركب علشان كده أنا عندى عقده ولازم أشترى توكتوك
الراجلين :ياكابتن استنى نشوفلك تووك توك
فضلنا مستنين والكلام ده الساعه 11
لسه هنروح للراجل وهنرجع تانى نفس المواصلات وياعالم هنلاقى توكتوك يودينا لبيت الراجل ولا ايه النظام
فضلنا مستنين بتاع كده خمساشر دقيقه مش لاقين توك توك فى الهو اللى احنا فيه واحنا بقه سامعين صوت الصراصاير وكده
الراجلين : انتوا بقه تاخدوها مشى لحد اللوزي لان مفيش توك توك هيعدى من هنا
حلاوه بتون محتاار مش عاااااااارف يعمل ايه: تشكروا يارجاله
الراجلين: مش طويل اوى عليكوا أنتوا هتفضلوا ماشيين علطول لحد ماتلاقوا شركه الميه
وتسيبها وتحود على شركة الكهربا تلع منهم ع اللوزي هتلاقي الدنيا منورة
حلاوه:خلاص ماشى
حلاوه :ها ااااا خلاص بقه هناخدها مشى
وبينه وبين نفسه شايف الطريق كله ظلمة مع ان في اسم شركة كهربا عدى علينا
النور قاطع هناك ولا إيه؟
أنا :أوك عادى ولايهمك وراك رجاله نهارك أبيض
المشهد
شارع متسفلت على الحنب اليمين اراضى زراعيه والجنب الشمال عموايد نور كله مش منور بعضها
فضلنا ماشيين علطول علطول ولا حد ماشى فى الشارع الساعه12 بليل
سامعين صوت زن الصراصير اللى فى الاراضى الزراعيه
فضلنا ماشيين ماشيين بتاع كده2كيلو على رجلنا
وأنا اصبر نفسى وأعمل كده بنيه رضا الوالدين
معلش كله بثوابه
واحنا ماشيين طلع علينا كلب
طبعا أنا مش عاوزه اجرى علشان الكلب مايجريش ورايا
حلاوه:أثبتى ده كلب لونه أبيض يعنى طيب
أنا :قلتله بس كبير يعنى متوحش
حلاوه: احنا هنمشى ولا كاننا واخدين بالنا اتفقنا
أنا : اتفقنا ما هى الليله لازم تكمل
الحمد لله عدينا من عند الكلب بسلام
واحنا ماشيين كان ورانا راجل ماشى معنا طول الطريق طول مانمشى يمشى ورانا
أنا من جوايا مرعوبه ممكن يضرب حلاوه حلاوه يقع على الأرض مفرفر ولا حد هيسمعنا لاننا فى هو مفيش ولا شخص
ويخطفنى ويطلب من أهلى فديه كبيره وأهلى مش معهم فلوس يعنى هضيع هضيع ولا يسقينى حاجه اصفره
حلاوه: ماتخفيش انا معاكى وكمان ده أحنا بعيد عنه مش نبين له ان احنا خايفين لانه مش هيعمل حاجه
أنا : طيب ماناخدها جرى
حلاوه: لاكده هيعرف ان أحنا خايفين وحتى لو مكنش ناوى يعمل فينا حاجه هيعمل لما يشوفنا هبل كده
أنا : كلامك كله حكم ياحلاوه بس سرع رجلك
والحمد لله وصلنا لشركه الميه لقينا هناك عسكرى كده قاعد
حلاوه: سلااااموااااا عليكوااااا ماتعرفش ياريس فين بيت احمد الجميل
العسكرى:افضل ماشى علطول هتلاقى هناك خطاط هو البيت اللى جمبه
بعد ماخلص حلاوه كلامه مع العسكرى
أنا : أحنا لسه هنمشى كمان
حلاوه:بس كويس ماعدش حاجه وكمان هنا فى ناس مش زى اللى فات ونور كمان معتش حاجه
أنا :أوك يابرنس
خلاص الحمد لله وصلنا للخطاط لقينا البيت اللى جمبه مكتوب عليه احمد الجميل
طلع الراجل وكان شكله مش جميل خالص
فكرنى ساعتها حلاوه بفيلم عيال حبيبه لما كانوا رايحين لصباح مستورد ورامز جلال وهو بيقول ممس وصحبته
الراجل : اهلا اتفضل
بس كانت بعذومه مركبيه
حلاوه : لا شكرا ياريس بس علشان لسه هنسافر النهارده
الراجل: يا احمد يا احمد
ينادى على ابنه بصوته ماشاء الله اللى يوقع الدهان من على الحطان
أحمد: ايوه يابا
الراجل :خليك واقف معهم لانى عندى ضيوف جوه فى البيت
أحمد: حاضر يابا
الراجل: استاذنكوا أنا بقه
حلاوه :براحتك ياحاج احنا خلاص ماشيين بس مستانين توكتوك
لان برضه مش معقول هنمشى اللى مشناه ده كله تانى
أحمد ابن الراجل بيطلب فى النوبايل بتاعه: ايوووووه انت فاضى دلوقتى معايا ناس معرفه عاوزك توصلهم بالتوك توك بتاعه
سواق التوك توك اللى بيتكلم فى النوبايل :لامش فاضى
عمرى ماشفت تكاتك بتتطلب فى الموبايل بس مش مهم
بعد كده بتاع نصف ساعه فى الشارع واقفين قدام بيت الراجل
من غير حتى مايجيب لنا كوبيه ميه
الحمد لله لقينا توك توك
سواق التوك توك: المشكله دلوقتى مش التكاتك المشكله انكوا ممكن ماتلقوش عربيه فى الوقت ده توديكوا شربين
حلاوه : ربنا يستر
وصلنا الموقف بتاع دمياط علشان نركب مكروباص من دمياط لشربين ومن شربين لبلقاس
الحمد لله ربنا عارف اننا اتبهدلنا والقلق اللى ابويا وأمى فيه وتنيب الضمير اللى هما حسوا باللى عملوا فينا
لقينا مكروباص ركبنا فيه
وصلنا شربين
هناك بقه السواقين اللى هناك قولنا انتوا دلوقتى مش هتلاقوا مكروباص يوديكوا بلقاس انتوا تركبوا للمعصره ومن هناك تركبوا مكروباص ب50قرش لبلقاس
رحنا المعصره وكان معنا ناس قولوا لحلاوه احنا نجيب عربيه هى هيها بتمن المكروباص بدل مانستنا عدت عربيه ركبنا
والحمد لله وصلنا بلقاس بعد بهدله
وادى المواصلات فى مصر
الحمدلله أنا حى انا حى ها ها ها أنا مش مصدق نفسى وفى الآخر أحب أقول أنا اللى جبت ده كله لنفسى
الحمد لله رجعنا بالسلامه
البيت

25 comments:

دكتور مستكنيص said...

يااااااااااااه أنا أول كومنت
يادي النهار الهنا
ألله يهللك ياعاشق كان محتفظ باللقب دايما
المهم نخش في الموضوع
يعني رحتوا واتبهدلتوا ايه يابنتي اللي خلاكي تشوري الشورة الحلوة دي
هو انتي متعرفيش؟
هو فيه حد في طعامته
دي أطعم من الجيرسي
ده اللي الحظ بيمشي وراه كانه بنت الجيران
زهرة شباب الدهايمة ونوارة عين المعمورة حلاوة
مسكينة يابنتي محدش حكالك عن نوادره
لكن هنقول ايه اوعي تكرريها
ملحوظة رفيعة
طبعا زمان الاستاذ احمد الجميل ده سمعته زي الطين
وكل البلد عرفت انه كان جايله جماعة ومعاهم امانه وكده
يافضيحتك ياحاج أحمد
يالا سلامينتو

دكتور مستكنيص said...
This comment has been removed by the author.
عصفور المدينة said...

يا عيني يا حج احمد
بس فعلا دي اسمها مخاطرة منك

Anonymous said...

يا عيني عليكم يا ولاد
فكرتيني بدرب البرابرة ههههههههههههه
بقى الراجل اللى ماشي وراكو هيضرب حلاوة ويروح مفرفر وساقيكي حاجه اصفره
شكلك وحش وحش وحش يا حلاوة
ههههههههههه
بطلع لساااااااني

كل علقه وانتي طيبه
ومتندميش على المشوار ده..المرمطه بتجمد القلب
سي يووو

Halawa said...

فضايح واطي انت ياوومان
انتي نسيتي
ان احنا كنا فاكرين
اننا هنوصل راس البر نتفسح
ونيجي تاني يوم الصبح
بس المشوار دمرنا
وكرم الدمايطة ده رااااااااااائع
وعلشان نرجع الاحتمالات اللي كانت قدامنا
نركب مصر
أو نرجع دمياط
نركب من هناك
علشان يادوب نوصل المنصورة


كااااااااااان يوووم
الحمد لله

the only thing better than love is freedom said...

eh el sha7tata de ya benty
tab walahy se3ebto 3alaia
asl ana kont habla zayek keda we ba7eb aro7 ma3 e7’waty fe ay 7eta
laken barga3 andam
we be7’sos enne tarbetek
la ya mama es7y da e7na elle dahanna el hawa doko

Unknown said...

انتي كمان عاوزه الراجل يقدملك ميه احمدي ربنا انه مدفعكوش فلوس عشان كلمتوه يبنتي انتي نسيتي انك في دمياط اهل الكرم كله
ههههههه
الف حمدلله علي سلامتك

sakayar said...

اديله في الفضايح يا كويييين ... بس الواد نصحك م الأول وقال بلاش احنا بالليل وبعدين انتي ماشية مع عيل تايه أساسا ... فيه حد ميعرفش الحتة اللي هوه راحها دي؟؟؟؟
اتنتي قولتي اسمها ايه؟؟
بس والله هوه قاللي انكو كنتم مسليين ولا أجدعه من كيس لب

one true thing said...

ههههههههههههه
أنا بجد اتبسطت اوي اني مكنتش معاكوا
دا كلب ابيض مابيعملش حاجه
ههههههههههههه
بس يلا عشان تبقى تعملي فيها احمد عرابي
تعيش وتاخدي غيرها
حسيت ان الراجل الجميل ده عامل زي بتاع فيلم ابو على لما راحوا بلد طلعت زكريا يسالوا عليه
اتعرونا

sa7arkash said...

اهلا اهلا اهلا يادى النور حمدالله ع السلامة يا قلبك يا شيخة دا قلبى وجعنى من القراية بس وعمالة اقول امتى هيروحوا؟؟اشى ميكروباصات على تكاتك على كلاب على رجالة عجيبة ..بس برضة ما فهمناش انتى كنتى رايحة لية؟ واية الجراة دى كلها..عامة حزرى فزرى انا مين؟؟....زورينى وانتى جايز تعرفينى

3ashe2elro7 said...

ايه ده كله
هوه الواد ناقص فضايح
الجميل انه بيقول كلام ملوش علاقه بالموقف وتبرير غير مقنع لاى حاجه و الاجمل منه انك عارفه ده بس تعملى مصدقه
شكلها كانت امانه جامده دى اللى متستناش للصبح
بطلع لسانى طبعن طبعن
حمدالله على السلامه
حكايتك للموقف حلو اوى
سلاموووز و عنب

Halawa said...

احترز مني ياعاشق
هحرقك صدقني

أيامك معايا الفيران بتآكلها
بقيت حدق ولمض مش لايق عليك

خفة ياااااااااد كالعادة

MaMaDo said...

اسألى مجرب
انا اكتر واحد اتلسعت من المشاوير دى

اكتر واحد يروح حتت مش عارف فين
و يا سلام على زكاء و الثقه فى الشحص لما تساليه عن المكان و يوصف بدقه
و تلاقى العنوان فى حته تانيه


ايه ده خاف يا عاشق اوعى تيج جمه دا واصل

تستور يا سيادنا
تف تف تف تف

3ashe2elro7 said...

حلاوة يا حلاوة
حيرت قلبى معاك و انا بدارى و اخبى
لا كده عاجب و لا كده عاجب
عيشوا بغيظكم
بطلع لسانى
الا صحيح يا حلاوة
هوه فيه حد له حاجه عندك ؟؟؟؟؟

مامادو بقى
انا شاهد على اللى بتقولوا
بأمارة قسم الدرب الأحمر
هههههههههههه

الدبور said...

سعد سعد يحيا سعد
صبح و اغسل وشك سعد مش هيغشك

Anonymous said...

Oi, achei teu blog pelo google tá bem interessante gostei desse post. Quando der dá uma passada pelo meu blog, é sobre camisetas personalizadas, mostra passo a passo como criar uma camiseta personalizada bem maneira. Se você quiser linkar meu blog no seu eu ficaria agradecido, até mais e sucesso.(If you speak English can see the version in English of the Camiseta Personalizada.If he will be possible add my blog in your blogroll I thankful, bye friend).

الخيط الرفيع said...

ايه الناس الملسوعة من أخوكي دي يا بنتي دا لسعتهم منه خلت الكل يتكلم عن مصابيه في الناس ونست البت الرقيقة اللي ما سابتش اخوها لوحده وكمان بتخلد ذكري التضحية من أجله و الاسلوب زي العسل يا كوين بنات العيله كبار وصغار

وانا مش هعمل زي الكل وأقعد أزيده فضايح علي البلوجات
عندك مثلا
البلكونه بتاعة السوبر جيت تشهد

يوووووووووووووه اسكت يا لساني بس يا بقي

ولا قله التركيز تكتب في كتب يا يوليا والله
عيزة اشوف اله موسيقيه هدية للواد شريف وليه هو كمان علي اعتبار انهم مهتمين بالموضوع وفرصه المحل جمب الشغل يوم كدا يكونوا مأبضني وازبطهم

اقله فاكر المكان مركز
يقولي عيب
نروح نلاقيه محل لعب أطفال
واخدة بالك معايا يا كوين

نهايته
ان الله حليم ستار
بس انه يتعظ ويبطل يطلع عليا أشاعات أبدا
بلتجي
وانتي عملتي جو والله للتدوين العائلي بعيد عن الجو الكئيب اللي الباقي عمله

admin said...

تم افتتاح مدونات
4xmisr
لتعليم التدوين على بلوجر باحتراف
spot-weblog.blogspot.com
الثانية للتعامل مع الانترنت بأمن
4xpert.blogspot.com
(تحت الانشاء)
باقى المدونات للربح من الانترنت لمن يهتم بذلك
شاكرين لكم سعة صدركم مقدما
وأرجو التواصل معنا بابداء الأراء والتوجيهات شكرا

dew_bright said...

انا و ربنا نفسى اكتبلك تعليق بس طبعا مهما كتبت هروح منك فيييين بجد والله مدونتك حلوة اوى يا كوين وده شىء متوقع طبعا بعد كورس الافلام والمسرحيات اللى واخداه انتى وكريزى ربنا يوفقك يا جميل

queen of girls said...

دكتور مستكنيص
اه عاشق خلاص بقه معتش عارفنا اوبن بوفيه وحركات تانيه
يالا الله يكرمه صبر ونال
والله هو فعلا الطمع يقل ماجمع أنا رحت معاه لأننا اتفقنا أن هنروح رأس البر أو القاهره وهنسهر ونقعد البحر وندخل سينما
أنا عرفت بقه الكلاااام ده وزى الزنانه مفصلتش
بس عينك الا النور
كاااان يوم مفيش زيه تهيس بالهبل
يالا خيررررر الحمد لله وصلنا بالسلامه

queen of girls said...

عصفور المدينه
والله هى فى الأول كانت فسحه هى لوكنا نعرف أنها مخاطره حلاوه لو وقفت على ايديا مكنش هيوافق اجى معاه بس المفروض اننا كنانتفسح خير شكرن لتشريفك
...................................
ثوره هانم
والله أنا مش ندمنه على البهدله عادى البهدله دى فى عيلتنا أساس الداخله أنا ندمنه على الفسحه اللى طارت
يافرحه ما تمت خدها الغراب وطار بس الحمد لله

queen of girls said...

حلاوه قرينى فى البهدله
عااااادى ياحلاااااوه ولا يهمك نهاااارك أبيض أصلن البهدله دى عندنا أساس الداخله فى عيلتنا مش حاجه جديده ولا الحظ ؟! الحظ كده ماشى فى ديلنا الحمد لله بس خيررررر
...................................
همبكاوى أم لسان طويل
بقه أنا هبله ماشى كله هيعود لك وداين تدان وبعدان بقه أنا مش عاشق تقعدى تشتمى فى الزمالك وهو يسكت
لا الحق واحد ياهانم ده أنا كوين اللى بينبروبه المثل ومش شكرن لتشريفك البلوجيه

Romantica said...

المشوار ده عدى عليا فين قبل كده فين ايوه
حلاوه حكاهولي بعد محسبن في وشي لانه اتصل بيا يوميها وانا مكنتش في شربين
وبعدين هو ده قدر الابطال لازم يناضلوا في سبيل الوصول لكفر سعد قصدي الوصول للهدف

وبعدين حد يخاف وهو ماشي مع حلاوة ده ايه طول بعرض ولا اتخنها جندي من بتوع فيلم 300 يعني لو المخرج كان شافه قبلها كان الفيلم بقى اسمه 301او 300 اسبرطي وحلاوة


بس بجد البلوج جامد وانشاء الله نشوفك اديبه كبيره زي حلاوة كده

وياريت نشوف زوار عندي في البلوج

عمر عاشق القرآن said...

أول زيارة ليا فى المدونة دى
جميلة ما شاء الله

أتمنى لكى التوفيق
ان شاء الله أكون ضيف دائم عندك
____
ليكى دعوة مجانية عندى .. ياريت تشرفينى وتستلميها

Anonymous said...

على فكرة انا من اللوزى واعرف عم احمد جميل كويس وهو مش كدا خالص يعنى استحالة يسيب حد واقف فى الشارع حتى لو ميعرفوش فما بالك بقى لو كنتى رايحة ليه مخصوص

دا راجل كريم جدا وسخرية التدوين مش انك تشوهى صورة اى حد

وبعدين بيته مش جنب خطاط ولا حاجة لان اللوزى كلها مفيش فيها خطاط واحد

وعلى فكرة مش اى عسكرى واقف فى شركة الميه يبقى عارف فين بيت احمد جميل

يعنى م الاخر كده وبدون زعل انا شايف انك بتحاولى تحسنى الموضوع بس بطريقة مش واقعية خالص ومش حقيقة

انا فعلا من اللوزى والكلام اللى انتى قولتيه دا موش حقيقى بالمرة

معليش ما فيش وقت اسجل دخول بس دى مدونتى لو عندك رد

www.words-prince.blogspot.com

اسف ان كنت ضايقتك بردى بس ما قدرتش اسكت واجاملك زى الباقى

سلاموز